Bakgrunn

tirsdag 6. juli 2010

En liten perle


Aasne Linnestås "Krakow" er en stillferdig liten perle av en bok. Jeg ble fullstendig oppslukt både av språket og handlingen. Linnestå skriver så godt, med en nerve som treffer meg og som gjør det beste en bok kan gjøre for meg: Åpner opp et nytt rom i hodet mitt, slik at jeg kan la tankene finne nye veier.
Det handler om Viel som mister barnet sitt bare timer etter fødselen. Hun drar til Krakow der hun studerte en gang, og på toget dit møter hun Conrad.
Romanen handler om å bearbeide stor sorg, å tørre å åpne seg for andre mennesker og det å finne en måte å leve på når livet ikke lenger kan leves som før. Lavmælt og presist skriver Linnestå fram en karakter jeg etter endt lesning fremdeles er nyskjerrig på. Poetisk og vart skildres sorgen, men samtidig vises desperasjonens hardhet. Dette er en virkelig god bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar