Bakgrunn

søndag 16. august 2009

Dette var gøy!

Hei og hå for en leseropplevelse! 550 sider og det eneste jeg tenker når jeg lukker boken er;  "hvorfor slutta det nå?"

"Song for Eirabu" tar leseren med til et spennend rike, med sanger og fortellinger rundt bålet, med kongssønner og blotgydjer. 

Det er mange karakterer i denne boken. Mange historier flettes inn i hverandre og jeg liker så godt det at jeg som leser veksler mellom å leve meg inn i de ulike karakterene, og at jeg ikke helt vet hvem som har rett. Jeg aner noe, men er ikke sikker, for fortellingen snur seg og viser seg stadig fra ulike sider.

Språket er utrolig vakkert. Sober, litt gammelmodig nynorsk, som gir det jeg kan være fristet til å kalle troverdighet til historien. Det virker litt rart å snakke om troverdighet i en slik fantasy bok, men faktisk er boken så medrivende at mens jeg leser tror jeg på det jeg leser. 

Det er vanskelig å forstå at Tofte er debutant. Boken har ikke bare en medrivende historie og vakkert språk, den er også svært dyktig komponert. Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar