Bakgrunn

lørdag 15. august 2009

Nå gleder jeg meg!

Har fått en bunke bøker i posten, og jeg gleder meg til å starte lesingen.

Øverst i bunken ligger Nils Christian Moe-Repstad sin nyeste diktsamling "I hundevaktene". Å kalle den boken en diktsamling er forresten en sannhet med modifikasjoner, all den tid undertittelen er "Et dikt".
Hundevaktene er de hardeste vaktene til sjøs, fra kl er 00:00 til 04:00. Den tida da natta er på det mørkeste, men også den tida da stjernene er klarest og lettest å navigere etter.
Jeg har hatt stor glede av de tidligere diktsamlingene til Moe-
Repstad, så forventningene er rimelig høye. Det jeg liker med Moe-Repstad sine tekster er det konkrete, presise språket, og hvordan tekstene åpner rom for meg som jeg ikke visste at fantes.

Neste bok ut er en liten bok om det å skrive barnelitteratur.

For dem som vil vite mer om hvordan forfattere tenker når de skriver og/eller illustrerer for barn og unge.

Boka tar for seg både prosa, poesi og billedbøker og har navn som Rune Belsvik, Gro Dahle og Ragar Hovland med på laget, i tillegg til en rekke andre kjente forfattere


Annie Proulx har skrevet mye mer enn bare novellen bak filmen "Brokeback Mountain". Den nye boken har undertittelen "Historier fra Wyoming"
og inneholder ni historier.
Baksideteksten lover at Proulx med denne boken befester sin posisjon som en av de aller fremste amerikanske forfatterne i vår tid.


Karl Ove Knausgård ga mursteinen "Rust" av Pedro Carmona-Alvarez tilnærmet panegyrisk omtale i det nye medlemmsbladet til bokklubben EPP.
Han mente dette er en bok som vil bli stående å lyse, lenge etter at de andre bøkene fra bokhøsten har sluknet.
Boken handler om genarasjoner, hukommelse og arv, eksil, hevn og nostalgi, men også om kjærlighet, musikk, oppvekst, samhold og forvirring.
Det høses spennende og lovende ut. Og jeg elsker tykke bøker når de er gode ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar